Dit laatste ‘In gesprek met…’ voordat het zomerseizoen van het Kontakt start, gaat over een activiteit in de bouwvakvakantie, en wel Zeilberg kermis. Zoals we de laatste jaren allemaal hebben kunnen zien, is het aantal bezoekers dat echt over het kermis-terrein rond loopt, aanzienlijk minder geworden. Dorpsraad Zeil-berg is al menig maal afgereisd naar het grote Deurne om met onze burgervader en zijn afgezanten te overleggen hoe dit kan worden verbeterd. Maar daar blijken nogal wat haken en ogen aan te zitten! Zeilberg is dus (wederom) op zichzelf aangewezen.
Gelukkig zijn we in Zeilberg best creatief en weten we van aan-pakken, al zou het ook wel eens fijn zijn als er wat meer mede-werking zou komen ‘van gene zijde’.



Dus hebben een aantal afgevaardigden van Dorpsraad Zeilberg, Monique en Stefan, samen met Digna en Nady, het initiatief genomen om Zeilberg kermis op te leuken.
Hoe het begon?
Digna had contact opgenomen met Dorpsraad Zeilberg, omdat ze zich, net als haar schoonzus Nady, zorgen maakt over Zeilberg kermis, en dan vooral voor de jongere kinderen. Ze vroeg of de dorpsraad hierin iets zou kunnen betekenen. Zoals jullie in de inleiding al hebben gelezen, is er al eerder wat geprobeerd, maar helaas zonder het gewenste resultaat.
Nu hebben Monique, Stefan, Digna en Nady de handen ineen geslagen en zijn ze druk bezig om informatie in te winnen bij omliggende dorpen. In eerste instantie is informatie ingewonnen bij de commissie van Bakel kermis. Dat heeft waardevolle informatie opgeleverd, maar de gemeente Gemert-Bakel kent een andere opzet van de organisatie van de kermissen in de verschillende kernen. Die tips konden dus niet zomaar worden overgenomen. Daarop is de organisatie haar licht op gaan steken in Helenaveen. Daar zijn de inwoners al een aantal jaren druk bezig met verschillende activiteiten, zoals een zeepkistenrace en spelletjes rondom de kermis. Ook Vlierden is inmiddels druk bezig met het bedenken van allerlei activiteiten.
Ik hoor eigenlijk alleen maar negatieve reacties? In grote lijnen klopt dat ook wel. Overal lopen de bezoekers-aantallen terug, vooral de kleine kernen kunnen de concurrentie met de grote kermissen niet aan. Dat heeft vooral te maken met de structuur die in de gemeente Deurne wordt gehanteerd. Deurne kermis wordt georganiseerd door Bureau de Kermis-gidsen. De exploitanten betalen pacht om op de kermis in Deurne en de kerkdorpen te mogen staan. Daarom is het ook lastig om een extra attractie te regelen, bijv. via een sponsor. Dat zou niet alleen de ‘spoeling’ dun maken voor de andere exploitanten, maar het zou bovendien oneerlijke concurrentie zijn. Wat natuurlijk wel vreemd is, is dat er in Deurne jaarlijks wel een grote attractie mag staan…
Maar daardoor laat de werkgroep zich niet uit het veld slaan!


Waar denken jullie zoal aan?
Dit jaar is het 65 jaar geleden dat de eerste kermis in Zeilberg neer-streek. Ook toen al moesten wij het hier niet hebben van de spectaculaire attracties en dat geldt nog steeds. Wij zijn van oudsher vooral een gezellige kermis en dat willen we ook in de toekomst blijven. Wij richten ons op kinderen in de basisschool-leeftijd en voor die groep denken we aan allerlei soorten activiteiten. Denk aan kleurplaatwedstrijd, oud-Hollandse spelen, doelschieten, schminken, spijkerbroekhangen. Alle andere ideeën zijn meer dan welkom.
Wij kunnen dat natuurlijk niet alleen. Daarom hebben wij alle Zeilbergse verenigingen aangeschreven en gevraagd om mee te denken en één dag hulp te bieden. Alle hulp is daarbij welkom, want wij kunnen niet met z’n vieren al die activiteiten verzorgen. Wij begrijpen ook wel dat het voor die verenigingen lastig is om mensen beschikbaar te stellen, want het is middenin de vakantie-periode. Maar we vragen volgens mij niet zo heel veel. Wij vinden het vooral belangrijk dat er rondom de kermis van alles voor de kinderen te doen is. En dan het liefst met dagelijks andere activiteiten.

Ook zijn we bezig met kermismunten. Een aantal Zeilbergse winkeliers heeft kermismunten aangeschaft die zij met een zelf te bedenken actie, uit kunnen geven aan hun klanten. Deze kermismunt is op de kermis (niet in de horeca!) 1 euro waard.
We hebben nog een aantal ideeën die we nog bezig zijn uit te werken en waar we nog niet met zekerheid van kunnen zeggen dat die doorgaan.
Een activiteit die in ieder geval wél doorgaat, is dat Thea Mansvelders een kraampje heeft met oude kleren en spullen, waar je een foto kunt laten maken. Zoals je in Volendam een foto in klederdracht kunt laten maken, kun je in Zeilberg een (groeps) foto laten maken in kleding van 65 jaar geleden.
Zoals wij het horen valt het niet mee, maar de aanhouder wint. En zoals met veel nieuwe activiteiten: iets opstarten is altijd moeilijk. Als we een paar jaar verder zijn, kunnen we zien of de inzet geloond heeft. Maar je moet ergens beginnen. En we gaan er vanuit dat het een succes wordt, net als in Helenaveen en Bakel. Waarom zou het in Zeilberg niet kunnen? Als er mensen zijn die zich geroepen voelen om hulp te bieden, jullie zijn van harte welkom. Ook kinderen kunnen hun ideeën doorgeven, want jullie weten als geen ander wat leuk is!!
Ikzelf vind een schuimparty wel leuk, maar ik ben al volwassen. Dat is jammer.
Waar kunnen we jullie vinden?
Wij zijn via Facebook en Instagram te vinden onder ‘Zeilberg kermis’, maar je kunt natuurlijk ook altijd contact opnemen via Dorpsraad Zeilberg (www.dorpsraadzeilberg.nl of secretariaat@dorpsraadzeilberg.nl).
We hopen van harte dat het jullie gaat lukken. Aan de inzet zal het in ieder geval niet liggen. Veel succes samen. Het zou weer een aanwinst zijn voor Zeilberg kermis!