‘Vers is onze kracht!’

Voor het in gesprek met, ga ik deze keer naar Sjoerd. Beter gezegd naar SushiSjoerd. Dan weten meer mensen over welke Sjoerd we het hebben. Wel verwarrend, want af en toe noemde ik Sjoerd ook wel Sushi. Maar och, dat kan de beste overkomen.

Nadat ik met een omweg eindelijk het huis van Sjoerd en zijn vrouw Dian bereikt had, werd ik verwelkomd met een latte machiatto, oftewel koffie met lekkere opgeklopte melk. Dian zit met een mooi zwangerschapsbuikje aan tafel. Goed dat ik er nú ben, want binnenkort komt hun derde dochter en dan wordt de tafel te klein.

Enthousiast beginnen de twee dertigers te vertellen over het wel en wee van hun bedrijf. Sjoerd Manuel, zijn volledige naam, is in april 2015 begonnen om aan huis sushi te maken. Een vriend van hem opperde het idee. Met de ervaring bij menig sushirestaurant was het geen slecht idee om voor zichzelf te beginnen; tenslotte zat er toen in Deurne nog geen sushi-eetgelegenheid. Sjoerd begon met één dag in de week en wel op zondag. Alles werd op deze dag gedaan, van inkoop tot leveren aan de klant. Vanuit huis werd alles bereid. Dat was een hele inbreuk op de privacy, maar dat maakte allemaal niets uit. Sjoerd en zijn vrouw Dian werken met hart en ziel aan hun toekomstdroom. Tussen 16.00 en 20.00 uur werd er bezorgd. De andere dagen van de week werkten Sjoerd en Dian nog fulltime bij een baas. Geleidelijk is Sjoerd minder voor zijn baas gaan werken en meer voor zichzelf. Zo kon hij zonder veel risico te nemen de zaak opbouwen. En dat opbouwen ging vlot. In 2016 werkte Sjoerd volledig in zijn eigen zaak. Met veel trots en twinkeling in zijn ogen vertelt hij zijn verhaal. Mooi om te zien.

Lang is de zaak niet van hem alleen geweest. Vrouwlief Dian kwam in 2017 mee in de zaak. Haar ervaring door de jaren heen kwam goed van pas. De twee vormen een echte eenheid. Dian regelt veel achter de schermen. En springt bij waar nodig is. Sjoerd staat in de zaak aan de Zeilbergsestraat 90, waar voorheen kapsalon Trenzz zat.

Hoe heb je de keus gemaakt om je in Zeilberg te vestigen? Sjoerd vertelt: “Al langer zochten we naar een andere locatie. De zaak groeide zo snel en het huis werd te klein. Het viel niet mee om een geschikte locatie te vinden. Op verschillende plekken hebben we gekeken, maar dan was er te weinig parkeerruimte. Betaald parkeren was ook geen optie voor de afhaalservice. Wonen en werken kon ook een optie zijn, maar dan moest er ook een perfecte plek zijn. En toen hoorden we dat Trenzz zich elders ging vestigen. Ja, de Zeilbergsestraat is een mooie doorgaande weg met parkeermogelijkheden.”

Een vergunning op het pand moest nog wel geregeld worden, want er zat nog geen horeca-vergunning op. Na 2,5 maand wachten was de vergunning eindelijk binnen en konden ze beginnen aan een nieuw avontuur. Na een grondige verbouwing die toch wel wat tegenviel, zitten ze nu in Zeilberg en het bevalt ze goed. Hoewel de opslagruimte nu al wat groter zou mogen zijn. “We merken echt een verschil qua drukte, sinds we ons hier gevestigd hebben. En dat is mooi toch, want daar was het ook om begonnen.”

Je wilt groeien, maar ook de kracht moet behouden blijven. Hoe doe je dat? “Onze kracht is om met verse producten te blijven werken. We krijgen vaak klanten die zonder eerst een bestelling te hebben geplaatst, sushi komen halen. Veel mensen denken dat we een vitrine hebben, waarin alles klaar ligt. Maar dat willen we juist niet. Dan is de kracht weg. Alle producten die bij ons de deur uitgaan, worden vers gemaakt. Bestellingen liggen niet al uren klaar. Als een klant om 16.00 uur belt voor een bestelling die om 19.00 uur bezorgd moet worden, beginnen we rond 18.30 uur aan deze bestelling. Dit zorgt ervoor dat de smaak en de opbouw van de sushi behouden blijft. En dat verschil proef je echt.”

Maar hoe kun je zo’n grote hoeveelheid zo snel maken? “We starten de dag natuurlijk wel met de nodige voorbereiding. De horeca heeft hier een mooi woord voor: de mise-en-place. Dit betekent dat je met een goede voorbereiding een snellere en goede service kunt bieden.” Sjoerd begint de dag geordend. Van 9 tot 12 is hij bezig met de voorbereiding: het fileren van vis, snijden van komkommer, rijst koken, zoete omelet bakken en sausjes klaarmaken. Alles staat mooi gesorteerd klaar om verse sushi te kunnen serveren. Om 14.00 uur komen de eerste personeelsleden binnen en zij helpen verder mee aan de voorbereidingen. “Handwerk vergt nu eenmaal veel tijd. En dit product is bewerkelijk; er gaat veel handwerk in zitten. Ik vind het eigenlijk een echt ambacht!”, zegt Sjoerd.

Je had het over personeel; hoeveel personen helpen er mee in de zaak? “Drieëntwintig personeelsleden, die op toerbeurt meehelpen om dagelijks onze Sushi te bereiden! Het zijn vooral dames in de leeftijd van zeventien tot zesentwintig jaar. We hebben twee telefonistes, zodat we een goede service kunnen bieden aan de telefoon en de balie. Tenslotte is de hoofdzaak bezorgen, en hoe fijn is het dan als je ook netjes te woord wordt gestaan en niet lang hoeft te wachten om je bestelling door te kunnen geven. We hebben vijf bezorgers en op drukke dagen worden er meer bezorgers ingezet. Dit is vooral in de weekenden. We bezorgen tot twintig kilometer vanaf onze bedrijfslocatie aan de Zeilbergsestraat. Bij een bestelling vanaf 50 euro worden er geen bezorgkosten in rekening gebracht. Anders komt er een kilometervergoeding bij. Alles is precies te vinden op onze site www.sushisjoerdbezorgen.nl”

Is sushi ook voor mensen met allergieën of zwangerschap? “Ook voor die mensen hebben wij sushi. We houden daar ook rekening mee bij het snijden. Alles gaat op aparte snijplanken. Zowel messen als handschoenen worden vervangen. Om maar niet in aanraking te komen met producten waar men allergisch voor is of voor zwangeren. Wij vinden het heel belangrijk dat ook mensen met allergieën mee kunnen eten met het gehele gezelschap. Alles wordt ook apart verpakt. We hebben vaste klanten waar we bestellingen op maat voor maken.” Dian, die zelf met haar zwanger buikje mee zit te kletsen, bevestigt alles. Ook zij zelf eet nog lekker sushi mee!

Om mensen kennis te laten maken met hun sushi, hebben ze een maandaanbieding, ook wel een try-out pakket genoemd. Hierin zitten wat simpelere sushi’s, maar wel van alles wat. Er zitten veertig stuks sushi in en dat is meer dan genoeg voor twee personen voor een maaltijd. En dat voor € 31,50 dus nog geen € 16,00 per persoon. Bij een all-you-can-eat ben je meer kwijt en heb je niet zo’n verse en lekkere sushi gegeten. En als je liever wat luxere sushi’s wil, dan is er meer dan genoeg keuze!

Ook hun nu nog jongste dochter zit gezellig mee aan tafel met een bordje sushi rijst. Ze geniet zichtbaar. Eerst is ze wat verlegen, maar uiteindelijk krijg ik toch een handje bij het afscheid nemen. Maar niet voordat we even op de zaak zijn geweest. Een prachtige zaak; dat mag gezegd worden. Keurig geordend. En super netjes. Mooi om een keuken zo te zien blinken. Rob Geus van de smaakpolitie zou er vrolijk van worden. Mooi ook om Sjoerd en Dian te horen praten over de zaak. Trots en energiek zijn deze twee mensen. Een mooie toekomst staat hun te wachten.

We wensen Sjoerd en Dian veel succes met de zaken. En natuurlijk ook alvast van harte gefeliciteerd met hun dochter.

Graag wil ik de lezer nog even attenderen op de openingstijden: Maandag 16.00 – 20.00 uur Donderdag 16.00 – 20.00 uur Vrijdag 16.00 – 20.00 uur Zaterdag 12.00 – 20.00 uur Zondag 14.00 – 20.00 uur

Bezorgen is op bovenstaande dagen, tussen 16.00 tot 20.00 uur. Op dinsdag en woensdag GESLOTEN.