“Ik wil het gekregen vertrouwen niet beschamen!”

Op bezoek in een nieuw stukske Zeilberg. Zo’n jaar geleden werden er de eerste huizen opgeleverd, die tot stand kwamen vanuit een CPO-project. Peelrand, hebben ze de straat genoemd. Vanuit de Zeilbergsestraat de Kulert in en dan direct linksaf de Peelrand in. Ik ben op zoek naar ‘Hoek 2, haar bij ons veer’. Een kapsalon die begin dit jaar geopend werd en waarvan u wellicht een flyer in de bus gehad heeft, toentertijd. Toen wij die flyer ontvingen, dachten we direct: ‘Die moet op de lijst voor een interview!’, en nu, met Kerstmis voor de deur, is het moment gekomen om er inderdaad aandacht aan te besteden. Kerstmis en de jaarwisseling, een periode waarin sommige mensen extra hard moeten werken en dat geldt zeker voor Vera Otten, die haar kapsalon ‘Hoek 2, haar bij ons veer’ in januari opende en die ze vervolgens op 17 februari officieel opende. Ons verzoek voor een afspraak kwam eigenlijk maar net op tijd, want in de weken voor Kerstmis is de agenda van Vera overvol. Iedereen wil natuurlijk goed voor de dag komen als ze bij vrienden of familie gaan eten of de kerstwensen gaan brengen. En als je dan degene bent die verantwoordelijk is voor het kerstdiner of bij wie de stap naar 2020 gezet gaat worden, dan wil je er ook keurig op staan als je de gasten ontvangt. Alleen een mooi kostuum, een foute kersttrui of passende kledij volstaat dan niet. Ook het kapsel moet er goed uitzien. Waar mensen bijvoorbeeld kiezen voor het dragen van een foute kersttrui, zijn er ook mensen die kiezen voor wat extra glitter in het kapsel of voor een nieuw model. En daarvoor ben je bij Vera duidelijk aan het juiste adres! Na voorzien te zijn van koffie en een minuut of tien lekker zaniken over andere dingen, besluiten we toch maar van acquit te gaan. Er moet immers binnen de vrije periode van een uur een interview klaar zijn… De eerste vraag is dan ook of Vera voornemens was om, toen ze het huis besloten te gaan bouwen, er dan ook maar meteen een kapsalon bij te plaatsen.

“Nee, helemaal niet,” zegt Vera, “ik was toen nog helemaal niet van plan om een salon aan huis te beginnen. Dat idee ontstond pas tijdens de bouw. Dat betekende dan ook dat we de garage die we gebouwd hadden, nog voordat die goed en wel gebruikt was, weer moesten verbouwen! Op 22 november van het vorige jaar kregen we de sleutel van ons nieuwe huis. Voordat we ons huis in wilden richten, moest de kapsalon klaar. De garage had toen een garagedeur natuurlijk, en die hebben we vervangen door een mooie ruitjesdeur, want dat heeft toch een leuke uitstraling en werkt uitnodigend. Er moest een extra muur gemetseld worden en daarna kwamen de leidingen en het binnenwerk aan de beurt. Toen ik eenmaal de keuze had gemaakt om een salon aan huis te beginnen, wilde ik ook op 2 januari klaar zijn en kunnen starten. En dat is gelukt, maar dat betekende dus wel dat er nog veel werk verzet moest worden!”

Nou, dat is gelukt! Want de salon ziet er erg gezellig uit. Twee kapstoelen, waardoor ze bijvoorbeeld gewoon door kan gaan met knippen als er in de andere stoel iemand zit bij wie de verf in de haren moet trekken.

“Tijdens de opleiding aan het Gilde in Venlo, heb ik een jaar stage gelopen bij Shine in Deurne. Daar werkte ik twee dagen per week en heb er enorm veel geleerd. Toen ik mijn tweede leerjaar ging beginnen, ben ik begonnen in Helenaveen, waar ik acht jaar gewerkt heb bij Tricho Kapsalon. Daar knipte en kapte ik mannen, vrouwen en kinderen, net als ik nu hier doe. De jongste klant die ik onlangs geknipt heb, was pas drie weken oud en mijn oudste klant 93 jaar. Met andere woorden: Iedereen is van harte welkom bij Vera in de kappersstoel!

Nu ben je een jaar bezig en hoe voelt het nu? “Ik heb er best lang over nagedacht en heb mijn besluit dan ook weloverwogen genomen. Ik heb er dan ook helemaal geen spijt van! Het is een goeie keuze geweest, daar ben ik nu wel van overtuigd.”

Vind je het niet vervelend dat je nu aan huis werkt? Kun je het werk ook loslaten? “Tja, het is anders, natuurlijk. Ik ben nu wel eerder geneigd om ’s avonds om half tien nog even een half uurtje extra te werken, of de dag met een uurtje te verlengen. Maar daar staat tegenover dat ik het helemaal niet ervaar als werken! Ik geniet elke dag weer en vind het hartstikke gezellig! Elke dag weer mensen ontmoeten, een praatje maken, soms ook als praatpaal fungeren, want er wordt erg veel verteld en vaak ook op persoonlijk vlak. Mensen vinden dat prettig en ik weet hoe ik ermee moet omgaan. Dat leerde ik al tijdens de opleiding: Laat de mensen vertellen wat ze kwijt willen, maar ga niet je eigen mening opdringen en vertel zeker niets door wat niet kan! Hetgeen verteld wordt, ligt best vaak privacygevoelig en dan kan het niet zo zijn dat de kapster er na zo’n bezoek aan de salon mee te koop gaat lopen! Dat mag absoluut niet gebeuren en dat is eigenlijk ook wel de reden waarom ik er niet zo om sta te springen om versterking aan te trekken voor drukke tijden. Het vertrouwen dat ik van de mensen heb gekregen of krijg, wil ik niet beschamen en ik wil er zuinig op zijn!”, vertelt Vera heel serieus. “Ik ben ook nog enkele dagen van huis af, trouwens…! Zo ga ik bijvoorbeeld iedere dinsdag altijd naar het Wilhelminahuis (een verzorgingshuis voor kleinschalig wonen in Deurne) waar ik een aantal klanten heb zitten. Elke week mag ik daar de haren gaan verzorgen en dat is echt leuk en dankbaar werk! Alleen maar positief over het Wilhelminahuis! Ik heb wel eens gedacht: “Als mijn ouders toe zijn aan zo’n verzorging, dan zou ik ze met een gerust hart daar geplaatst willen zien!”. Daar is zo’n persoonlijke zorg! En ja, dan zijn er ook nog veel mensen bij wie ik altijd al thuis knipte en voor wie het wat moeilijk is om naar de salon te komen. Vaak zijn dat gezinnen, waar bij zo’n bezoek meerdere mensen geknipt moeten worden. De kapsalon is overigens gewoon open van maandag tot en met zaterdag. Ik houd er gewoon rekening mee met het maken van de afspraken en als ik niet in de salon aan het knippen ben, dan ben ik op huisbezoek en andersom. Dat betekent wel dat het knippen echt alleen op afspraak kan.”

Oké, alleen op afspraak, maar dat betekent dan dat je agenda vol is? “Ja, het gaat supergoed. Ik had dat van te voren niet verwacht, maar je hoopt het wel natuurlijk. En als het dan werkelijk zo is, dan kun je natuurlijk alleen maar blij zijn! Het is eigenlijk niet mijn werk, het is mijn hobby!

Heb je nog toekomstplannen? “Daar denk ik op dit moment nog niet echt over na. Niet dat ik niets doe, want dit jaar bijvoorbeeld, heb ik wel vier cursussen/opleidingen gevolgd. Ik moet namelijk wel op de hoogte blijven van nieuwe trends en technieken en daar heb ik ook geen moeite mee. Begin van het jaar volgde ik in Schijndel bijvoorbeeld de cursus folietechnieken. Afgelopen maandag was ik een dag in Best bij een barbershop, waar ik technieken leerde voor het echte barberwerk. En daar sta je dan echt een-op-een met de opleider en dan leer je direct heel veel. Als ik zo’n cursus voorbij zie komen, dan blokkeer ik mijn agenda voor die dag of dagen en dan ga ik me bijscholen. Dat is natuurlijk ook heel belangrijk! Een grotere salon met personeel is niet iets waar ik nu al over denk. De toekomst zal uitwijzen wat het gaat worden. Nu wil ik een kapsalon waarbij het persoonlijk blijft. Ik wil de mensen geven wat ze willen, ik wil ze kennen. Volgens mij zit ik mezelf in de weg als ik weet dat er iemand anders in de salon staat te knippen, terwijl ik in de huiskamer bijvoorbeeld een boek zou zitten lezen. Zelf mijn vakanties zijn vaak kort. Een dag of twaalf per jaar is voor mij genoeg! Soms wandel ik even een uurtje met een vriendin, maar dan moet de agenda dat wel toelaten!”

Hoe geven mensen aan hoe ze geknipt of gekapt moeten worden? “Soms zie je nog wel van die modellenboekjes of afbeeldingen op de telefoon of iPad, maar dat is vaak niet realistisch. Dat zijn modellen waar bijvoorbeeld meer dan een uur aan gewerkt is. Dan stel ik de vraag: “Wil je ’s ochtends een uur voor de spiegel staan als je de deur uit moet?” Dat kan toch niet dagelijks! Bovendien zijn er ook kapsels die niet iedereen passen en dan ben ik eerlijk. Ik vertel de mensen niet wat ze willen horen, maar wat ik vind dat ze moeten horen. Soms kun je dingen beter niet doen. En och, je moet ook een keer tevreden zijn met wat je hebt, toch!? En als het wel kan, dan doe ik dat, natuurlijk…, graag zelfs! Wat ik wel leuk vind, is dat ook jongens tegenwoordig om de drie weken naar de kapper gaan, omdat ze vinden dat ze er goed uit moeten zien! Dat is toch een leuke ontwikkeling! Dat zag je vroeger niet.”

Heb je een prijslijst, want die zie ik nergens hangen… “Dat klopt,” zegt Vera, “de prijs voor knippen is voor dames, heren én voor kinderen gelijk. Bij heren is het soms een baardje bijknippen, bij dames wat puntjes bij de oren en met kinderen heb je vaak net wat meer werk dan met volwassenen, dus de knipprijzen zijn voor iedereen gelijk. Natuurlijk zijn er meer mogelijkheden in de salon: Haren wassen, föhnen, vlechten, kleuren, permanenten etc. Elke behandeling heeft een eigen prijs, maar daar voor kan altijd even gebeld worden. Binnenlopen mag natuurlijk ook. Mijn specialiteit is ‘threading’ waarbij met behulp van een touwtje je gezichtshaar tot een strakke lijn bewerkt kan worden. Ideaal voor strakke wenkbrauwen!”

En bruidjes trouwklaar maken? “Dat heb ik ook al enkele malen mogen doen en dat is wel een bijzonder iets. Zo iemand maak je wel klaar voor de dag van haar leven! Ik heb dan ook liever dat ze een keertje vaker langskomen voor een proefkapsel dan dat het uiteindelijke resultaat tegenvalt. Het moet op zo’n speciale dag helemaal perfect zijn!”

Als ik vertel dat mijn kapster wegens een aankomende bevalling een periode niet kan knippen, stelt Vera me direct gerust en zegt dat ik altijd mag bellen, zodat ze dat probleem voor mij wel even oplost. Geweldige meid, die Vera! 😊 Dank voor de gastvrijheid, Vera, en voor je belofte! Geniet ook van de vrije feestdagen, want dat heb jij ook nodig! Veel succes met je salon en wie weet, werkt dit interview er wel aan mee dat je agenda nóg voller komt te staan!